Julkaistu 03-09-2023

Maailmanmatkailijan tarina

Jaa artikkeli

Seikkailu avomerellä: läheinen kosketus luonnonvoimiin ja odottamattomia kohtaamisia

Purjehtiminen avomerellä on uskomaton matka, joka voi tarjota unohtumattomia kokemuksia ja haasteita. Tässä Bruno Skovin haastattelussa saamme vilauksen yhdestä tällaisesta matkasta. Odensesta kotoisin oleva 

Bruno Skov sai laivanrakentajan koulutuksen Odense Steel Shipyardilla ja on työskennellyt Rudkøbingin telakalla myyntipäällikkönä. Vuonna 1982 Bruno matkusti perheensä kanssa Australiaan, jossa hän työskenteli jälleen laivameklarina ja johti myöhemmin omaa yritystään Hemples Ship Paintin jälleenmyyjänä. Australiassa Bruno rakensi veneensä "Bodyguard", joka on valtamerten ylittämistä varten rakennettu sinipurje. Brunon matka alkoi Länsi-Australiassa toukokuussa 1990. Bruno ja hänen kaverinsa aloittivat matkansa Australian ympäri kohti Papua-Uutta-Guineaa Tyynen valtameren monien saarten kautta Japaniin. Siellä he vierailivat idyllisellä Chichi-jiman saarella, Tokion vilkkaassa suurkaupungissa ja pohjoisella Hokkaidon saarella. Matkalla he kokivat vaihtuvia maisemia ja kulttuurieroja, jotka rikastuttivat heidän seikkailuaan. Eräänä yönä matkalla Beringinmerelle he kokivat odottamattoman haasteen, kun heidän veneensä ajoi karille. Kyseessä oli nukkuva valas, joka oli heille näkymätön. He törmäsivät siihen täydellä voimalla. Väkivaltainen törmäys johti siihen, että yksi miehistön jäsen heittäytyi laidan yli. Onneksi miehistön jäsenellä oli pelastusköysi, ja hänet vedettiin nopeasti takaisin alukseen. Bruno on kiitollinen siitä, että veneen runko on valmistettu teräksestä, sillä se osoittautui täydelliseksi heidän seikkailuunsa, sillä jos vene olisi ollut lasikuitua, he olisivat joutuneet onnettomuuteen.

bruno alaska.jpg
Bruno Skov

Kun he olivat olleet 3-4 päivää merellä Beringinmerellä, seikkailijat kohtasivat hälyttävän myrskyvaroituksen. Kaksi 115 solmun tuulta puhaltanutta pyörremyrskyä oli tulossa heidän suuntaansa. He tekivät päätöksen hakeutua suojaan Kuriilisaarten taakse, jotka ovat Venäjän ja Japanin välisiä kiistanalaisia alueita. Vaikka valinta oli kiistanalainen, he asettivat turvallisuutensa etusijalle ja purjehtivat suojaan saarten taakse. Brunon mukaan ankara sää sumuineen ja kunnon aallokkoineen oli vain osa haasteista, joita he kohtasivat myrskyn aikana. Brunon ollessa suojautumassa saarten taakse venäläiset sota-alukset ilmestyivät yhtäkkiä sumusta. Kielimuurin ja kommunikaatiotaitojen puutteen vuoksi ilmassa oli epävarmuutta. Konflikteilta kuitenkin vältyttiin, ja venäläiset miehistön jäsenet, kaksi sotilasta ja yksi upseeri, nousivat alukseensa tarkastamaan passit, muonavarat ja merikortit. Täällä Bruno oli avannut konehuoneen ja asettanut sinne työkaluja, kaikki tukeakseen tarinaa, jonka mukaan he olivat merihädässä. Onneksi heidät hyväksyttiin hädässä oleviksi, ja heidän annettiin jatkaa matkaansa esteettä. Seikkailijat löysivät vihdoin turvallisen sataman rankkojen kokemustensa jälkeen Attun saarelta, joka on Yhdysvaltojen läntisin piste lähellä Venäjää. Tällä syrjäisellä saarella, jolla oli 40 asukasta, he saivat nauttia kuumasta kylvystä ja pestä vaatteensa. Näistä näennäisen yksinkertaisista nautinnoista tuli yhtäkkiä arvostettuja ylellisyyksiä sen jälkeen, kun he olivat olleet niistä pitkään vailla.

krigsskib.jpg

Brunon neuvo uusille merimiehille:

Ennen kuin lähdet seikkailuun, kysy neuvoa kokeneilta purjehtijoilta. Suosittelen kaikkia keskustelemaan jonkun kanssa, jolla on vuosien kokemus ja joka voi neuvoa oikean veneen valinnassa. Erityisesti peräsimen rakentaminen on ratkaisevan tärkeää, sillä peräsin on veneen tärkein elementti. Sen on oltava erittäin kestävä, sillä 6-7-metrisiä aaltoja voi tulla vastaan viikkoja putkeen. Sinun on saatava mekaanikko käymään läpi moottori. Käytän Perkinsin moottoria, koska siihen saa varaosia kaikkialta maailmasta. Neuvoisin heitä hankkimaan dieselmekaanikon tarkastamaan moottorin ja selittämään, miten se toimii, mitä pumppuja siinä on ja miksi ne ovat tärkeitä. On tärkeää, että sinulla on nämä tiedot, jotta jos moottori yhtäkkiä pysähtyy - kuten minulle on käynyt - voit tunnistaa ja korjata ongelman. Olin kokenut vian elektroniikassa, joka ei oikeastaan kuulu veneeseen. Se on hauras kapine, joka ei kestä vettä, joten opin siitä.

Brunon toinen vene "bodyguard" vuodelta 2016, jossa on teräsrunko, on myynnissä Yachtbrokerissa, joten jos haluat veneen, joka kestää kovia vaativia olosuhteita, tämä on oikea vene sinulle. 

Jaa artikkeli

Muut lukivat myös...

Katso kaikki artikkelit täältä
16-08-2023
Tie kestävään purjehdukseenVeneenomistajat ympäri maailmaa kohtaavat haasteen tasapainottaa merirakkautensa ja vastuunsa meren suojelusta.Lue lisää
18-07-2023
Tanskan kauneimmat purjehduskohteetKoe veneily Tanskan saaristossa. Tässä on kierros Tanskan kauneimmista purjehduskohteista.Lue lisää
04-06-2023
Lapset mukanaLasten veneretki on upea ja palkitseva seikkailu koko perheelle.Lue lisää
16-05-2023
Käytetyn veneen hoitoTässä on opas käytetyn veneen huoltoon, joka on täynnä hyödyllisiä vinkkejä ja niksejä.Lue lisää
YachtBroker on Skandinavian suurin ammattimaisten venevälittäjien ketju, joka auttaa satoja tyytyväisiä asiakkaita ostamaan ja myymään veneitä vuosittain.